Tämä tehtävä pitää sisällään kaksi kokoontumista (messun suunnittelu 2h ja messu 1,5h). Siksi tehtäviä on hieman enemmän, kuin muissa kohdissa. Tee kaikki huolella ja kysy apua, jos siltä tuntuu!

Tee ensin kohta 1. tehtävineen ja sen jälkeen kohta 2. tehtävineen. Voit tehdä muistiinpanoja word-tiedostoon tai vihkoon ja lähettää joko kuvan tai tiedoston vetäjälle.
Huomaathan, että tämän tehtävän tekemiseen kuluu aikaa. Kannattaa siis tehdä se kahdessa osassa, aivan kuten itse passimerkintöjenkin kanssa tekisit.

Muista, että aina ei ole olemassa oikeita vastauksia - näillä tehtävillä halutaan saada sinut ajattelemaan ja pohtimaan ja oppimaan uutta. Tehtävät tehdään, jotta kaikilla olisi tasapuolisesti saman verran tekemistä. Älä kuitenkaan ota liikaa paineita tehtävistä, vaan kirjoita rohkeasti kaikista mieleesi tulevista ajatuksista rohkeasti ja rehellisesti.
Tehtävät saa ja voi tehdä aina myös vanhemman kanssa yhdessä. Yhdessä juttelu voi auttaa oppimaan!

Antoisia hetkiä omien ajatusten ja tehtävien parissa!

1. Messu - mikä se on ja miten se valmistellaan?

Tehtävää tehdessä voi ottaa auki eri välilehtiä, joita selaa:

1. YouTube

2. evl.fi/kirkossa
(lue tältä sivulta löytyvä materiaali messuun liittyen, löydät sieltä vastauksia sananselityksiin)

3. virsikirja.fi

4. evl.fi/kirkkovuosinyt

- Katso tubettajien videot messun ja saarnan valmistamisesta (emiliapappi)

YouTube-video

ja papin pääsiäisen ajasta (Pastorific).
YouTube-video

Kirjoita molemmista videoista ylös muutama ajatus tai mieleesi herännyt kysymys.

- Ota selvää mitä tarkoittavat seuraavat sanat: messu, liturgi, esirukous, uhrivirsi, suntio, viikkomessu, kanttori.

- Etsi virsikirjasta kaksi sinulle tuttua virttä ja kerro, mistä ne ovat tuttuja.

- Avaa sivu evl.fi/kirkkovuosinyt ja selvitä, mikä oli viime sunnuntain eli pyhän (siis maanantaista lauantaihin viime sunnuntai, sunnuntaisin käsillä oleva päivä) aihe. Pohdi omin sanoin ja omin ajatuksin, mitä kaikkea aiheeseen mielestäsi liittyy. Jos aiheena olisi esimerkiksi joulu, voisit pohtia sitä, kuinka usein jouluna ihmisillä on tapana käydä kirkossa. Jos aihe olisi kärsimys, voisit muistella, millaista kärsimystä Jeesus elämänsä aikana kohtasikaan.

- Katso alta löytyvät virsivideot ja valitse niistä suosikkisi. Kerro, miksi valitsit juuri tämän virren. Pohdi omin sanoin, mistä tämä virsi mielestäsi kertoo. Mieti myös, millaisessa jumalanpalveluksessa tai tilanteessa tätä virttä voisi laulaa.

2. Jumalanpalvelus ja urkuvartti

- Katso Riihimäen seurakunnan YouTube-kanavalta yksi striimattu sanajumalanpalvelus: sellainen ilmestyy joka sunnuntai klo 10. Löydät linkin niihin seurakunnan nettisivujen etusivulta www.riihimaenseurakunta.fi.

YouTube-video

- Pohdi jumalanpalvelukseen liitten näitä kysymyksiä:

1. Mikä on pyhän aihe? (Vinkki: Kuuntele alun johdantopuheenvuoro!)

2. Mikä virsi on suosikkisi ja miksi?

3. Miten tiivistäisit saarnan yhteen ajatukseen? (Vinkki: Saarna on se puhe, mikä puhutaan Raamatun tekstien lukemisen jälkeen)

4. Minkä puolesta rukoiltiin (väh. 3 asiaa)? (Vinkki: Lopussa oleva esirukous kynttilöiden sytytysten jälkeen)

YouTube-video

- Katso Kanttorin urkuvartti ja keksi kaksi kysymystä, jotka haluaisit kanttorilta kysyä.