Raiteet.

Raidemessu

Raidemessu on rento messu, jossa seurakuntalaiset saavat tuoda lahjansa esin ja toteuttaa oman näköistään messua. Messun ympärille rakentuu yhteisö, jossa saat olla mukana sillä tavalla kuin sinulle sopii. Kirkon ja Raidemessujen tarkoituksena on olla yhteisö, johon kaikki voivat tulla sellaisena kuin he ovat ja kokea iloa. Tarvitsemme sinua mukaan, jotta Raidemessu olisi mahdollisimman monille hyvä paikka tulla ja olla!

Raidemessussa myös lapset on otettu huomioon! Jumalanpalveluksen alku on lapsille sopiva ja rukousvaellus sopii myös pienemmille lapsille: siinä on liikettä ja tekemistä! Saarnan aikana on lapsille "Lasten Raide" - se sopii niin pienemmille kuin kouluikäisillekin.

Raidemessu striimataan, jos löytyy vapaaehtoinen striimaamaan. Muutenkin periaate on, että jos tahdot, että Raidemessussa tehdään jotain, tule kertomaan ja jakamaan ideasi ja tekemään kanssamme!

Raidemessun yhteisö

Olet tervetullut Raidemessuun ja sen ympärillä järjestettävään toimintaan, Yhteisökahvilaan ja Whatsapp-ryhmään. Toiminnassa pyritään ottamaan huomioon työikäisten ja lapsiperhearkea ("ruuhkavuosia") elävien toiveet.

Jos tahdot liittyä Raidemessun Whatsapp-ryhmään, ota yhteyttä Raidemessun pappiin.

Raidemessun suunnittelu

Raidemessut suunnitellaan yhteisökahvilassa noin 1,5 viikkoa ennen messua. Palaveri pidetään yhteisökahvilan keskellä, noin klo 18. Sihen ovat kaikki tervetulleita, kertomaan toiveitaan ja tarjoutumaan eri tehtäviin. Voit olla yhteydessä myös Raidemessun pappiin, ja kertoa ajatuksistasi.

Raidemessun musiikki

Raidemessussa eri kohdissa on housebändin säestämää yhteislaulua ja muuta musiikkia. Musiikkia johtaa seurakunnan nuorisomuusikko. Jos tahdot olla mukana musiikissa, soittamassa tai laulamassa tai säveltämässä uusia lauluja, ota yhteyttä nuorisomuusikkoon!

Raidemessun kulku

Alla on esitetty Raidemessun kulku.

Rukousvaellus tarkoittaa sitä, että kierrellään kirkkosalissa eri rukouspisteissä musiikin aikana. Sen aikana voi jättää myös esirukouspyyntöjä.

• Alkulaulu
  • Alkusiunaus ja johdantosanat
  • Rukousvaellus (jonka aikana musiikkia)
  • Rukousvaelluksen kokoava rukous
  • (Laulu)
  • Raamatunluku ja saarna
  • Yhteinen rippi (synnintunnustus ja synninpäästö)
  • Uskontunnustus
  • Laulu
  • Ehtoollisrukous
  • Isä meidän
  • Jumalan Karitsa -laulu
  • Ehtoollisen vietto (jonka aikana musiikkia)
  • Ylistyslaulu
  • Herran siunaus

Elintarvikekolehti

Raidemessussa on elintarvikekolehti, mikä tarkoittaa: tuo jotain säilyvää elintarviketta, jossa on päiväys vielä hyvänä. Messun yhteydessä voit ottaa tuoduista jotain itsellesi sen mukaan, mitä tarvitset. Tuoduista ruoka-aineista loput annetaan seurakunnan diakonien toiminnan kautta eteenpäin jaettavaksi.

Raidemessun eri tehtäviä, joihin tarvitsemme vapaaehtoisia

Teknisiä tehtäviä: messun striimaus, laulen sanojen heijastaminen ja synkronoiminen striimiin.

Järjestelyihin liittyviä tehtäviä: rukousvaelluksen eri pisteiden suunnittelu ja toteuttaminen, Raidemessun tarjoiluista vastaaminen

Musiikkiin liittyviä tehtäviä: soittaminen, laulaminen, säveltäminen.

Messun kulkuun liittyviä tehtäviä: alkupuheen pitäminen, rukousjakson johtaminen, rukousvaelluksessa mukana oleminen (esim. rukouspalvelijana), saarna (erikseen sovittaessa), ehtoollisen jakamisessa avustaminen (erikseen sovittaessa), pyhäkoulun pitämiseen osallistuminen