Varuskuntakirkko

Kuva Varuskuntakirkosta.

Tykkikentäntie 7, 11310 Riihimäki

Varuskuntakirkon tarina kirkkona päättyi jouluaaton hartaudessa 24.12.2023, jolloin Varuskuntakirkko desakralisoitiin eli muutettiin tavalliseksi rakennukseksi.

Kirkon rakennustyöt aloitettiin vuonna 1913.
Kirkko on valmistunut vuonna 1915 venäläisen varuskunnan ortodoksiseksi sotilaskirkoksi.

Kirkon nimeksi tuli Kristuksen kirkastumisen kirkko. Punatiilinen kirkko on rakennettu 1880-luvulta olevien tyyppipiirustusten mukaan ja se edustaa ns. tsaarinajan kasarmityyliä.

Suomen itsenäistyttyä kirkko jäi valtion omistukseen. Kirkon tornit purettiin, sisusta tuhottiin ja ikonit hävisivät. Valtio myi kirkonkellot. Vain kolme pienintä kello jäi myymättä ja ne ovat nyt käytössä. Kirkko oli vuosikymmeniä varuskunnan varastona.

Puolustusministeriö vuokrasi 1950-luvun lopulla kirkon Riihimäen seurakunnalle korjausta ja kunnossapitoa vastaan. Kirkko korjattiin arkkitehti Kalevi Väyrysen suunnitelmien mukaisesti suurelta osin talkootyönä. Kirkon vihki piispa E.G. Gulin vuonna 1960 palvelemaan varuskuntaa ja seurakuntaa.

Kirkkoon valmistui vuonna 1993 urkurakentamo Veikko Virtasen 8-äänikertaiset urut.
Kirkon erinomainen akustiikka on tehnyt siitä konsertti- ja äänityskirkon.
Istumapaikkoja on 410.

Varuskuntakirkko siirtyi elokuussa 2009 varuskunnan vastuulle.
Tilavuokra hoidetaan varuskunnan kautta, puh. 029 9800  (Puolustusvoimien keskus).