Hautausmaa

Kuva hautausmaalta

Kolehmaisenkatu, 11710 Riihimäki

Riihimäen hautausmaan länsipuolella on valoisa Kappelikirkko,
jossa hautaan siunaamistilaisuudet pidetään.

Kappelikirkko: Kolehmaisenkatu 26, 11100 Riihimäki
Kappelikirkon seurakuntamestari, puh.  050 591 7095

Hautausmaan toimisto:
Koivukatu 21, 11710 Riihimäki

Avoinna:
ma-pe klo 9.30-11 (sovittaessa myös muina aikoina)
sähköposti: riihimaen.hautausmaa@evl.fi

Riihimäen hautausmaa on vihitty käyttöön vuonna 1917. Se on perustettu metsikköön, joten hautausmaan peruspuuston muodostavat havupuut. Puustoa on myöhemmin harvennettu ja täydennetty useilla puistopuulajeilla. Alueen jakavat neljään osaan pohjois-eteläsuunnassa ja itä-länsisuunnassa kulkevat pääkäytävät. Hautausmaa-aluetta on laajennettu useita kertoja ja nykyisin se on 9,5 hehtaarin suuruinen.

Hautausmaalla on sotiemme veteraanien merkkipaasi, muualle haudattujen muistomerkki,
vuoden 1918 muistomerkit ja unohdettujen vainajien muistomerkki sekä enkelipatsas, joka on
pystytetty menneitten sukupolvien kunniaksi.

Vuosien 1939-1945 sankarihautausmaa on Itsenäisyyden puistossa kaupungin keskustassa.

Hautaoikeus

Riihimäen seurakunnan hautausmaalle on jokaisella riihimäkeläisellä oikeus tulla haudatuksi. Hautapaikasta, haudan avaamisesta, peittämisestä ja peruskunnostamisesta peritään korvaus voimassa olevan hinnaston mukaan. Ulkopaikkakuntalaisille nämä maksut ovat kaksinkertaiset.

Riihimäkeläiselle vainajalle voidaan pyydettäessä osoittaa hautapaikka myös Hyvinkään tunnustuksettomalta hauta-alueelta. Lähiseurakuntien yhteinen tunnustukseton hauta-alue Hyvinkään Rauhanummessa on uskonnollisesti neutraali vaihtoehto niille, jotka eivät uskonnollisista tai katsomuksellisista syistä halua tulla haudatuksi evankelis-luterilaiselle hautausmaalle. Hautapaikka- ja hautausmaksut ovat samanhintaiset kuin haudattaessa Riihimäen hautausmaahan. Tämä mahdollisuus perustuu hautaustoimilakiin.

Riihimäkeläisille sotiemme veteraaneille, joilla on sotilaspassissa rintamasotilastunnus, voidaan luovuttaa rintamiesalueelta maksuton hautapaikka. Myös hänen aviopuolisonsa voidaan haudata tähän paikkaan.

Hautaoikeuden hallinta-aika on 25 vuotta. Hautaoikeuden haltija, joka yleensä on lähin omainen, voi jatkaa hallinta-aikaa 25 vuoden jälkeen sen hetkisillä hinnoilla.

Hautaoikeuden haltijan antamalla kirjalliselle suostumuksella saadaan hautaa käyttää suvun jäsenien hautapaikkana.

Haudan hoito

Haudan ja hautamuistomerkin hoito on hautaoikeuden haltijan vastuulla. Uuteen hautaan tehdään nurmenhoitosopimus vähintään 10 vuodeksi, minkä jälkeen hautaa voi hoitaa itse tai jatkaa hoitosopimusta.

Seurakunnan hautainhoitorahastolta voidaan ostaa myös kukkahoito yhdestä viiteen vuoteen kerrallaan. Kukkahoidon edellytyksenä tulee haudalla olla voimassaoleva nurmi- tai sorahoito.

Hautainhoitosopimukset

Hautainhoitosopimukset tehdään seurakunnan taloustoimistossa Temppelikatu 9 A, 2.krs. Taloustoimistossa sovitaan myös haudan hallintaoikeudesta ja kaikista hautapaikkaan ja –hoitoon liittyvistä maksuista.

Uurnahautaus

Riihimäen hautausmaalla on erillisiä nurmikkopintaisia uurnahautaosastoja. Yhden neliön suuruiseen uurnahautapaikkaan voidaan haudata 9 uurnaa. Uurnia haudataan usein myös vanhaan arkkuhautaan.

Muistolehto

Muistolehto on alue, jonne tuhkan voidaan haudata ilman uurnaa. Tuhka kätketään muistolehtoon seurakunnan toimesta, joten omaiset eivät tiedä hautausaikaa eikä hautauskohtaa. Muistolehdossa on yhteinen muistokivi, johon omainen voi kaiverruttaa alueelle haudatun nimen sekä syntymä- ja kuolinajan. Muistolehdossa on myös yhteismuistomerkki ”Kolme Ristiä”, jonka luokse voi tuoda leikkokukat ja muistokynttilät.

Kuolemasta hautaan -polku - apu käytännön järjestelyissä

Seurakuntatoimisto:
Temppelikatu 9A, 2.krs, 11100 Riihimäki
puh. 019 7481 (vaihde)
Avoinna: ma-pe klo 9-14, lisäksi to klo 16-17

Seurakuntatoimistossa hoidetaan:
Siunausajan varaukset, muistotilaisuuden tilavaraukset

Katja Lindqvist, puh. 040 576 6014
Tarja Peurala, puh. 040 576 6022
Ari-Pekka Syväterä, puh. 040 576 6016
Heli Viremo, puh. 040 576 6021

Hautapaikkaan liittyvät asiat, haudanhoitosopimukset ym.
Katja Lindqvist, puh. 040 576 6014
Tarja Peurala, puh. 040 576 6022
Heli Viremo, puh. 040 576 6021

Hautausmaan toimisto
Hautapaikan katsomiset ja muut hautausmaahan liittyvät asiat
Koivukatu 21
Puh. 040 576 6036 (toimisto)
Avoinna: ma-pe klo 9.30-11 (sovittaessa myös muina aikoina)

Jari Mulari, ylipuutarhuri, puh. 050 591 7094
Hanna Lehtonen, puutarhuri, puh. 050 558 8977
Riku Pitkälahti, puistopuutarhuri, puh. 050 524 1738

Sankarihautausmaa sijaitsee Riihimäen keskustassa,

Itsenäisyydenpuistossa, Temppelikadun päässä.

pe 29.3. klo 15.00 -16.00

Kolehmaisenkatu, 11710 Riihimäki

Kristuksen kuolinhetken hartaus

Tervetuloa Kristuksen kuolinhetken hartauteen!