Rukoile!

Riihimäen seurakunnan paikalliset rukousaiheet löytyvät täältä. Löydät alla erillisen linkin jokaiselle viikolle. Seurakunnan työntekijät päivittävät rukousaiheita rukousaihelistaukseen. Rukousaiheet nousevat seurakunnan työntekijöiden kohtaamisista ja työstä. Rukousaiheet on kerätty kuukausittaiseen luetteloon, jossa on jokaiselle viikolle erikseen aiheita. Rukousaiheluettelo voi päivittyä kuukauden aikana, kun rukousaiheita syntyy.

Toivomme, että seurakuntalaiset voisivat ottaa asiakseen rukoilla yhdessä näiden asioiden puolesta, jotta yhä useampi pyytäisi Jumalalta apua. Jeesus on luvannut auttaa heitä, jotka rukoilevat yhdessä:

Jeesus sanoo: »Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.»  (Matt. 18:19-20)

Miksi rukoilla?

Rukous on yhteyden ottamista Jumalaan.

Rukous todella vaikuttaa, siksi rukoileminen on myös palvelutehtävä. Rukous auttaa sinua syventymään kohtaamiseen Jumalan kanssa. Hiljaisen hetken pitäminen auttaa stressin hallinnassa. Nämä ja monta muuta syytä puhuvat sen puolesta, että rukoileminen kannattaa. Siksi seurakunta tahtoo tukea jäsentensä rukouselämää.

Jos tarvitset apua rukouselämääsi, voit pyytää seurakunnan työntekijöiltä (erityisesti papeilta) hengellistä ohjausta ja rukouskoulutusta.

Perusrukoukset

Rukoushetken voi aloittaa tekemällä ristinmerkin ja lausumalla "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen."

Jeesus itse opetti myös rukoilemaan. Jos et keksi, mitä rukoilisit, voit vaikka lausua ääneen: "Rukoilen sen ja sen asian puolesta." (Lisää edelliseen ne aiheet tai henkilöt, joiden puolesta haluat rukoilla.) Ja tämän jälkeen lausua ääneen Isä meidän -rukouksen:

Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
Aamen.

Rukoilla voi myös yksinkertaisesti ajattelemalla sitä asiaa, jonka puolesta haluaa rukoilla, ja sanomalla mielessään, "Jumala, auta!" Ääneen rukoilemisella on kuitenkin erityinen hyöty, koska siinä sekä ihmisen mieli että ruumis ovat mukana rukouksessa.

Viikon rukousten koordinaattori