Keskuskirkko

Ota yhteyttä seurakuntatoimistoon.

Keskuskirkon tilavaraukset seurakuntatoimistosta.

Pysäköinti
Keskuskirkon yhteydessä on useita pysäköintialueita.

Esteettömyys
Inva-luiska löytyy kirkon oikealta puolelta sivuovelle, joka avautuu sähköisesti. Luiskan läheisyydessä on inva-parkkipaikka.

Kirkonmäelle pyörätuolin kanssa
Keskuskirkkoon tulevat pääsevät kirkonmäelle myös Kalapojanpuiston ja Kirkkopuiston seurakuntakodin kautta: puistosta seurakuntakodin alakertaan, sieltä hissillä yläkertaan ja sitä kautta kirkonmäelle. Soita päivystävälle suntiolle: 050 591 7096.

Kirkossa on sisäänkäyntiluiska, automaattiovi ja luiska alttarialueelle. Pyörätuoleille on varattu paikka läheltä sivuovea. Kirkossa on induktiosilmukka. Silmukka toimii kuuluvuuskartan alueella. Parvien alla silmukka ei toimi. Kirkon eteisaulassa on inva-wc.

Keskuskirkon esteettömyysopas

Keskuskirkko on avoinna tilaisuuksien aikana. Muina aikoina kirkkoon voi tutustua pyytämällä ylivahtimestaria/seurakuntamestaria avaamaan ovet: soita kirkkoherranvirastoon, 019-7841 (ma-pe klo 9-13).

Kirkossa on istumapaikkoja 630.

Kirkon tekniikka. Kirkossa on käytössä dataprojektorit, jotka heijastavat pystykuvaa kuoriin krusifiksin molemmin puolin. Projektoreiden käytössä kannattaa hyödyntää Powerpoint-pohjaa, jonka voit ladata tästä.

Kirkon historiaa

Keskuskirkko rakennettiin riihimäkeläisten kokoamilla vapaaehtoisilla varoilla ja rautatiehallituksen tuella. Kirkko valmistui vuonna 1905, ja helluntaina samana vuonna Porvoon piispa Herman Råbergh vihki sen kirkoksi, vaikka rakennusvaiheessa suunniteltiin vielä rukoushuonetta. Kirkon piirustukset laati helsinkiläinen arkkitehtitoimisto Nyström - Petrelius - Penttilä. Rukoushuoneyhdistys lahjoitti etukäteen kirkon myöhemmin perustettavalle seurakunnalle.

Kirkkoa laajennettiin vuonna 1927, jolloin rakennettiin kirkon pohjoissivu ja pohjoinen parveke. Sodan vaurioita korjattiin vuonna 1952. Seuraava suuri korjaus oli vuosina 1977-1978.

Kirkkosalissa pyrittiin arkkitehtoniseen yhtenäisyyteen. Alttarin taakse rakennettiin lisätilaa, jonne sijoitettiin sakasti ja monitoimitila palvelemaan mm. kirkkopyhäkoulua ja toimituskappelina. Viimeisin korjaus oli vuonna 2005. Arkkitehti Hanna Lyytinen suunnitteli kirkon nykyisen värityksen, valaisimet ja yleisilmeen.

Taivaan portti
Kuorisyvennys pilastereineen muodostaa "Taivaan portti" -aiheen. Alttariseinän krusifiksi on taiteilija Hannes Autereen työtä. Seurakuntanuoret lahjoittivat sen vuonna 1927.

Kristallinen kruunu ja maalaukset
Kristallisen kynttiläkruunun lahjoitti ylikonduktööri Gustaf Skogster pian kirkon valmistumisen jälkeen. Kattoholvin koristemaalaus on taiteilija Urho Lehtisen työtä vuodelta 1927. Kirkon etuosassa ovat saman taitelijan maalaukset: syntiinlankeemus, Golgata ja taivas, jotka aiemmin olivat saarnatuolin seinämissä.

Urut
Kirkon ensimmäiset 11-äänikertaiset urut valmistuivat vuonna 1906. Nykyiset 26-äänikertaiset urut ovat vuodelta 1978. Urut suunnitteli dir.mus. Asko Rautioaho ja valmisti urkurakentamo Hans Heinrich.

Kirkonkellot
Pienempi kirkonkello on valettu Pietarissa ja se on peräisin Riihimäen varuskunnan ortodoksisesta kirkosta, jonka useimmat kellot valtio myi Suomen itsenäistymisen jälkeen. Isompi kello on Lokomon valama vuodelta 1927.

Sydäniskuri Sydäniskuri
Vahtimestari paikalla

ti 19.3. klo 16.30 -18.00

Gospelkuoro Go!Vocalsin harjoitus

Lauluryhmä laulaa suomen- ja englanninkielistä musiikkia rytmikkäällä otteella.
ti 19.3. klo 19.00 -20.00

Rasisminvastainen ilta

Tervetuloa rasismin vastaiseen iltaan Riihimäen Keskuskirkkoon!
ke 20.3. klo 17.00 -17.45

Lapsikuoro Singeli

Harjoitukset pidetään keskiviikkoisin klo 17-17.45.
ke 20.3. klo 18.00 -20.30

Kirkkokuoron harjoitus

Kirkkokuoro harjoittelee keskiviikkoisin Kirkkopuiston seurakuntakodissa tai Keskuskirkossa.
ke 20.3. klo 18.00 -20.00

Alfa-raamis

Alfa-raamis keskiviikkoisin klo 18.
to 21.3. klo 9.30 -11.30

Äitiraamis

Äitiraamis torstaisin klo 9.30.
to 21.3. klo 9.30 -11.30

Keskuskirkon perhekerho

Kaikille avoin perhekerho
to 21.3. klo 12.00 -13.00

Tunti sanan ääressä

Tunti sanan ääressä torstaisin klo 12.