Vapaaehtoistoiminta

Vapaaehtoistoiminta on tietojen ja taitojen ja oman ajan antamista lähimmäisten hyväksi erilaisissa tehtävissä. Toiminnassa pääsee auttamaan muita ja toteuttamaan itseään.

Kaikki kristityt on kutsuttu tekemään hyvää lähimmäisilleen ja edistämään uskon sanoman leviämistä. Sitä voi tehdä omassa elinpiirissä, järjestöissä ja säätiöissä, mutta voit tulla mukaan myös seurakuntasi vapaaehtoistoimintaan. Voit olla mukana palvelemassa omilla tiedoillasi ja taidoillasi. Vaativampiin tehtäviin annamme myös erikseen koulutusta.

Vapaaehtoistyötä tehdään ilman erillistä korvausta.

Vapaaehtoiseksi päätymiseen:

Ensimmäinen reitti: etsi aktiivisesti itsellesi paikkaa. Ota yhteyttä niihin seurakunnan työntekijöihin, jotka tekevät sellaista työtä, johon tahdot mukaan. Aina ei ole heti tehtäviä tarjolla, mutta jo se, että otat yhteyttä, jättää muistijäljen ja käynnistää prosessin. Sinun kutsumuksesi saattaa olla myös aivan uudenlaisen seurakunnan työn alku!

Toinen reitti: keksi itse juttu, jonka haluat tehdä. Ota sen jälkeen yhteyttä vapaaehtoistyön koordinaattoriin tai vaikka kirkkoherraan, joka antaa ohjeet siitä, miten lahjasi voivat tulla monille avuksi.

Kolmas reitti: ilmoittaudu vapaaehtoisten listoille. Tällä sivulla on ilmoittautumislinkit erilaisten seurakunnan työmuotojen vapaaehtoisiksi. Seurakunnan työntekijä ottaa sinuun yhteyttä, kun lähtee toteuttamaan toimintaa, johon tarvitsee sinun panostasi.

Tahdotko mukaan?

Nykyisten tietosuojasäädösten vuoksi kaikkien vapaaehtoisten täytyy antaa suostumuksensa sille, että voimme käsitellä henkilötietojasi (mm. nimi, yhteystiedot). Olemme tarkkoja tietosuojasta, ja sen vuoksi tämä yleinen suostumus annetaan sähköisen tunnistautumisen kautta tai seurakuntatoimistossa.

Klikkaa tästä linkkiä vapaaehtoisen suostumukseen!

Mitä tahdot tehdä?

Seurakunnan kautta voi tehdä monenlaista vapaaehtoistyötä. Seurakunnan työntekijät ja heidän toimintansa on jaettu eri työaloihin. Työaloilla on erilaista toimintaa. Diakonia- ja lähetystyö ovat perinteisesti olleet työaloja, joissa vapaaehtoiset tekevät paljon. Myös jumalanpalveluksissa on paljon erilaisia tehtäviä, joiden kautta messussa kuuluu useamman ihmisen ääni.

Seurakunnan kautta voi tehdä erilaisia asioita: kahvinkeitto, tiskaus, tavaroiden roudaus, käsityöt ja askartelu, myyminen, valokuvaaminen, videoiden tekeminen ja striimaaminen, lukijana toimiminen, hädässä olevan kuunteleminen ja keskusteluavun antaminen, erilaisten piirien ohjaajana toimiminen.

Voit ilmoittaa alla olevan linkin kautta, mitä haluaisit tehdä. Jos tahdot tehdä useampia asioita, voit täyttää alla olevan linkin useampia kertoja! Viesti menee tällä hetkellä vapaaehtoistyön koordinaattori Eero Haltialle. Koordinaattori ohjaa sinut eteenpäin sellaisen seurakunnan työntekijän yhteyteen, jonka avulla pääset tekemään sitä tehtävää, josta olet kiinnostunut.

Klikkaa tästä ilmoittaaksesi kiinnostuksesta vapaaehtoistyöhön!

Vapaaehtoisten koulutukset ja tapahtumat

Vuosittain järjestetään myös tapahtumia vapaaehtoisina toimiville ja sellaisiksi haluaville. Järjestetään erilaisia koulutuksia ja tilanteita, joissa kiitetään tehdystä työstä.

Ihmisiä yhdessä, naurua.

Vapaaehtoisena voit auttaa ja vaikuttaa.

Vapaaehtoisten koordinaattori

Diakoni