messu

Messu eli ehtoollisjumalanpalvelus

Pääjumalanpalvelus

Keskuskirkossa on sunnuntaina ja pyhäpäivinä klo 10 messu. Messu tarkoittaa jumalanpalvelusta, jossa vietetään ehtoollista. (Joinakin pyhäpäivinä pidetään messun sijasta sanajumalanpalvelus, jossa ehtoollista ei vietetä.) Sunnuntain aamumessua, "kymppimessua", nimitetään päämessuksi. Tässä messussa on aina kirkkopyhäkoulu, jossa on lapselle sopivaa ohjelmaa saarnan aikana. Kirkossa on myös lasten nurkkaus.

Muut messut

Seurakunnassa vietetään myös erilaisia muita messuja.

• Kesällä Kappelirkossa (sään salliessa hautausmaalla) pidetään iltakirkko sunnuntai-iltana.
  • Syksyllä ja keväällä kerran kuukaudessa pidetään Keskuskirkossa Raidemessu sunnuntai-iltapäivisin.
  • Syksyllä ja keväällä kerran kuukaudessa pidetään Keskuskirkossa Taizé-messu sunnuntai-iltaisin.

Mikä on jumalanpalvelus?

Kristillinen seurakunta on jumalanpalvelukseen kokoontuva yhteisö. Jumalanpalvelus koostuu Jumalan sanan lukemisesta ja siihen liittyvästä opetuksesta eli saarnasta, yhteisestä rukouksesta, ehtoollisen vietosta ja musiikista, jossa seurakunnan virsilaulu on keskeistä. Jumalanpalvelukseen ovat kaikenikäiset tervetulleita.

Jumalanpalveluksen toteuttamisessa on pappien ja kanttorien lisäksi mukana seurakuntalaisia, joiden panos on keskeinen. Seurakunnan jäsenet voivat palvella ja heitä tarvitaan raamatunlukijoina, esirukoilijoina, ehtoollisavustajina ja muissa tehtävissä. Mikäli tahtoisit toimia erilaisissa tehtävissä, ota yhteyttä seurakuntapastori Juha Itäleinoon.

Kolehdit

Jumalanpalveluksessa kerätään kolehti eli rahalahja yleishyödylliseen tarkoitukseen. Löydät kolehtikohteet täältä. Kaikissa jumalanpalveluksissa ei kerätä kolehtia.