KAPPELIKIRKKO TUTUKSI

Tämä tehtävä koostuu Kappelikirkko-videosta sekä siihen liittyvistä kysymyksistä, jotka palautetaan sitten kirjoitettuna pohdintana oman riparin vastuuvetäjälle.

Selvitä videon katsomisen aikana seuraaviin kysymyksiin vastaukset (voit pysäyttää videon välillä ja kirjata vastauksia ylös):

- mikä on suntio?
- mitä ovat alba ja stola?
- mikä on lämpiö?
- miten pappi valmistautuu siunaustilaisuuteen?
- mitä arkkuun voi laittaa vainajan mukaan?
- mikä on katafalkki?
- miksi hautajaisia vietetään?

YouTube-video

Mieti videon katsottuasi seuraavia kysymyksiä (olisi hyvä myös pohtia niitä yhdessä vanhemman kanssa tai puhelimessa vaikka kummin, mummin tai hyvän ystävän kanssa):

- Millaisia ajatuksia tämä video sinussa herätti? Mikä kohta oli mielestäsi kiinnostava, mitä uutta opit?

- Keksi suntiolle ja papille molemmille yksi kysymys, jonka haluaisit kysyä!

- Mitä ajattelet kuolemasta ja elämästä kuoleman jälkeen nyt, ennen ripariasi?

- Oletko ollut hautajaisissa ja mitä niistä muistat? Millaisia keinoja sinulla on käsitellä surua?

- Millaiset asiat sinun mielestäsi ovat hautajaisissa tärkeitä? Millaista puhetta, ohjelmaa, virsiä tai keitä vieraita sinä toivoisit omiin hautajaisiisi?

- Ovatko hautajaiset mielestäsi tärkeä juhla? Perustele!

- Hautajaiset päättyvät usein hautausmaalle ja hautausmaalla on paljon kävijöitä ihan päivittäin.
Kenelle tai kenen haudalle, minkä muistolle sinä haluaisit sytyttää kynttilän?
Mahdollisuuksien mukaan voit käydä hautausmaalla sytyttämässä kynttilän tai käydä kävelyllä hautausmaalla ja kappelilla, jos vaikka perheenne ulkoilee yhdessä. Muistathan kuitenkin säännöt ja rajoitukset!