Pikaopas 2023

Riihimäen seurakiunnan

koulutusjärjestelmään

Koulutusjärjestelmä

Riihimäen seurakunnan nuorten koulutuskokonaisuus, jonka ylläpidosta ja kouluttamisesta vastaa seurakunnan nuorisotyön- ja kouluikäistentiimi.

Koulutusjärjestelmän tavoite

Koulutusjärjestelmän tehtävänä on osaltaan varmistaa, että isosilla ja kerhonohjaajilla on

tehtävässään tarvittava osaaminen.

Koulutusjärjestelmä on nousujohteinen, mikä näkyy koulutustasoissa,

koulutuskokonaisuuksien ja moduulien tavoitteissa ja sisällöissä sekä moduulien nimissä.

Koulutustasot

Koulutustasoilla avataan erilaisten koulutuskokonaisuuksien nousujohteisuutta. Tasot on sanoitettu seuraavalla tavalla.

1. Perustaso: Pisaratoiminta 1 (isonen ja kerhonohjaaja)

Perustason koulutuksen tavoitteena on, että kouluttautuja ymmärtää ryhmänohjauksen perusteet ja saa valmiuksia toimia ryhmänohjaajana

2. Syventävä taso: Pisaratoiminta 2 (jättis)

Syventävän koulutuksen tavoitteena on, että kouluttautuja osaa soveltaa
taitojaan ryhmän- tai kerhonohjaajana. Osallistuja osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa omassa tehtävässään.

3. Jatkotaso: Pisaratoiminta 3 (megis)

Jatkotason koulutuksen tavoitteena on, että kouluttautuja ymmärtää isännän/emännän/konkarin tehtävät ja osaa toimia tehtävien mukaisesti leiriolosuhteissa

Koulutusosaamisalue

Osaamisalueet jäsentävät seurakunnan koulutusosaamista, ja ne on määritelty seuraavanlaisesti:

• Ryhmänohjaustaidot (ROT)
  • Ryhmänohjaaminen (RJ)
  • Vuorovaikutustaidot (VV)
  • Muut  (M)

Koulutuskartta

Koulutuskartta kuvaa seurakunnan nuorille suunnatun koulutusjärjestelmän kokonaisuutta.

Se on helppokäyttöinen ja suunnattu kaikille. Kartta kuvaa nousujohteista koulutuspolkua. Koulutuskartta on päivitetty 2/2023

Moduulikartta

Moduulikartta seurakunnan nuorille suunnatun koulutusjärjestelmän kokonaisuutta yksityiskohtaisesti. Se on tarkoitettu ensisijaisesti kouluttajien ja koulutuksen

suunnittelijoiden käyttöön. Moduulikartta on päivitetty 5/2023.

Koulutuskokonaisuus

Koulutuskokonaisuudet on suunnattu koulutuslähtöisesti.

Koulutuskokonaisuus sisältää ne asiat, mitä koulutuksessa aloittavan vapaaehtoisen tulee osata.

Koulutuskokonaisuuden kuvaus

Sisältää koulutuksen osaamistavoitteet ja sisällöt, joiden suorittamista koulutuskokonaisuuden hyväksyminen edellyttää. Sisältää myös opintosuoritukset, yleiskuvauksen koulutuksen sisällöstä, Koulutuskokonaisuuden suoritustapaan kuvaus ei ota kantaa, vaan siitä vastaa koulutuksen järjestäjä.

Lähde

Lähde on koulutuksen sisältökokonaisuus. Lähteelle on määritelty tavoitteet. Se jäsentelee koulutusosaamisen eri alueita ja koulutuskokonaisuudet muodostuvat niistä nousujohteisesti. Yksittäinen moduuli ei ole sama kuin koulutuskokonaisuus. Lähteen sisältö voidaan myös hyväksilukea aiemman osaamisen perusteella.

Lähdekuvaus

Sisältää kunkin lähteen tavoitteet ja sisällön. Lisäksi dokumenttiin on määritelty lähteen osaamisalue, koulutuskokonaisuudet, joihin se sisältyy, esitiedot, jotka kouluttautujan tulisi hallita ennen sen suorittamista, suositeltavia koulutusmenetelmiä, lähiopetuksen suuntaa antavan keston (1h on 45 minuuttia) ja tiedon, milloin lähde on viimeksi päivitetty. Ydinainesanalyysi Kouluttajan ja kouluttautujan tueksi on jokaisesta lähteestä laadittu ydinainesanalyysi. Sen avulla kouluttaja tai kouluttautuja voi arvioida, ne lähteen sisältämät tiedot ja taidot, joiden hallitseminen on välttämätöntä, sekä ne jotka täydentävät ja syventävät ydinainesta.

Koulutuksen hyväksyminen

Koulutuskokonaisuus tai yksittäinen lähde voidaan hyväksyä, kun kouluttautujalla on sen tavoitteiden ja sisällön mukainen osaaminen. Hyväksyminen voi perustua kouluttautujan osallistumiseen seurakunnan koulutukseen tai aiemmin hankitus osaamisen todentamisenperusteella.

Validointi

Seurakunnan koulutusjärjestelmän mukaiset koulutukset on validoitu yhteistyössä Riihimäen lukion kanssa. Tämä tarkoittaa, että koulutuksen sisällöt on arvioitu ja koulutus on mitoitettu ja opintopisteytetty. Koulutuksen mitoituksen yksikkö on opintopiste, joka vastaa noin 27 tuntia kouluttautujan työtä. Mitoituksessa huomioidaan lähiopetuksen lisäksi myös itsenäisesti tapahtuvatyöskentely sekä kouluttautujan työpanoksen kuormittavuus. Validoiduista koulutuksista on mahdollista saada virallisen oppilaitoksen myöntämä todistus, jossa seurakunta on koulutuksen toteuttaja ja järjestäjä.

Opintopisteytetyllä todistuksella koulutuksista hankittua tietoja ja taitoja on helpompi tuoda esiin seurakunnan ulkopuolella, ja virallisen todistuksen avulla on helpompi tiedustella esimerkiksi hyväksilukuja tai korvaavuuksia omasta oppilaitoksesta tai liittää seurakunnassa käyty koulutus näkymään omassa ansioluettelossa.