Hautajaiset

Läheisen ihmisen kuollessa suru varjostaa elämän. Elämän rajallisuus tulee vastaan.
Luopumisen hetkellä voimme jättää menetetyn läheisen elämän suurempiin käsiin.
Kristinuskon sanoman kautta meillä on toivo jälleennäkemisestä. Surun keskellä
tärkeää on ystävien ja läheisten tuki. Seurakunnan työntekijät ovat apuna ja tukena
hautajaisten  suunnittelussa ja käytännön järjestelyissä. Heiltä saat myös
keskusteluapua surun keskellä.

Hautaan siunaaminen

Hautausasioissa ota yhteys seurakuntatoimistoon
jossa sovitaan hautauksen aika ja varataan hautapaikka.

Seurakuntatoimisto:
Temppelikatu 9A, 2.krs, 11100 Riihimäki
puh. 019 7481 (vaihde)
Avoinna: ma-pe klo 9-13, lisäksi torstaisin klo 14-18 vain ajanvarauksella.
hautauspalvelut.riihimaki@evl.fi

Seurakuntatoimistossa hoidetaan:
siunausajan varaukset, muistotilaisuuden tilavaraukset
Katja Lindqvist, puh. 040 576 6014
Ari-Pekka Syväterä, puh. 040 576 6016
Heli Viremo, puh. 040 576 6021

ja hautapaikkaan liittyvät asiat, haudanhoitosopimukset ym.
Katja Lindqvist, puh. 040 576 6014
Tarja Peurala, puh. 040 576 6022
Heli Viremo, puh. 040 576 6021

Hautausmaan toimistossa hoidetaan:
hautapaikan katsomiset, haudan kukkavalinnat
Koivukatu 21 (hautausmaan huoltorakennus)
Avoinna: ma-pe klo 9.30-11 (sovittaessa myös muina aikoina)
Puh. 040 576 6036 (toimisto)
Jari Mulari, ylipuutarhuri, puh. 050 591 7094
Hanna Lehtonen, puutarhuri, puh. 050 558 8977
Riku Pitkälahti, puistopuutarhuri, puh. 050 524 1738

Voit tilata seurakunnan pitopalvelun kautta
tarjottavat niin kotiin kuin seurakunnan tiloissa pidettäviin
juhliin.
 (linkki pitopalveluumme)

Kuolemasta hautaan -polku

Suruopas

Lapsen kuoleman suuressa surussa ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat.

Lapsen kuoleman surussa ei tarvitse selvitä yksin

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema

Sururyhmä Riihimäen seurakunnassa

Kotiseurakuntasi haluaa tarjota sinulle mahdollisuuden kokoontua yhteen keskustelemaan ja käymään läpi menetykseen liittyviä asioita. Uudet sururyhmät alkavat 1-2 kertaa vuodessa ja ovat kestoltaan 6-8 kertaa. Kukin ryhmä suljetaan ilmoittautumisajan päätyttyä eli kesken kaiken ei voi tulla mukaan. Uuden ryhmän alkamisajankohta on aina tiedossa kirkkoherranvirastossa (p. 019-7481) joten seuraavaan ryhmään voi ilmoittautua koska tahansa.

Jo ennen sururyhmän alkamista on Sinulla mahdollisuus myös henkilökohtaisiin tapaamisiin diakoniatyöntekijän
tai papin kanssa, mikäli haluat keskustella surustasi kahden kesken työntekijän kanssa.
Keskusteluajan voit sopia soittamalla kirkkoherranvirastoon, puh. 019-7481 (ma-pe klo 9-14).

Hautajaiset

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

YouTube-video