Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
KO2-Koulutus (Kerhonohjaaja 2)
Koulutus antaa valmiuksia toimia alakouluikäisten kerhoryhmän ryhmänohjaajana. Koulutus syventää KO1 koulutuksessa opittuja kerhonohjaajataitoja esim. ryhmän hallinnasta, toiminnan turvallisuudesta, omista ohjaajataidoista.
Koulutuskokonaisuuden esitiedot
KO1- koulutus käytynä.
Koulutuksen kohderyhmä
KO2 koulutus on tarkoitettu KO1 koulutuksen käyneille nuorille.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen myötä osallistuja tunnistaa omat vahvuutensa ja osaa hyödyntää niitä kerhonohjaajana. Osallistuja toimii roolissaan vastuullisesti ja luottamusta herättäen. Osallistuja osaa toimia kerhon erityistilanteissa ja huomioida kerholaisten moninaisuuden. Osallistuja osaa soveltaa ohjaamistaan monipuolisesti tilanteen mukaan ja osaa huomioida kerhon henkisen ja fyysisen turvallisuuden toteutumisen.
Koulutuksen sisältämät seurakunnan koulutusjärjestelmän moduulit
Moduulin nimi |
Osaamisalue |
|
IK6: Vastuullisuus ja Luottamus |
Itsensä kehittäminen |
|
IK7: Palautteen antaminen, vastaanottaminen ja itsereflektointi |
Itsensä kehittäminen |
|
IK8: Seurakuntayhteyden vahvistaminen |
Itsensä kehittäminen |
|
RJ2: Ohjaustaitojen syventäminen |
Minä ryhmänohjaajana |
|
RJ4: Ongelmatilanteet ryhmässä |
Minä ryhmänohjaajana |
|
RJ5: Ryhmän turvallisuus |
Minä Ryhmänohjaajana |
|
RJ6: Ohjaajan erilaiset roolit |
Minä Ryhmänohjaajana |
|
J5: Tiimityö ja roolit |
Johtaminen |
|
IT5: Vuorovaikutus |
Isostaidot |
|
IT6: Hartauden valmistaminen ja pitäminen |
Isostaidot |
|
IT8: Ensiapu |
Isostaidot |
|
IT12: Luovuus ja toiminnallisuus |
Isostaidot |
|
VV6: Erityiset kerholaiset, kohtaaminen yksilöllisesti ja |
Vuorovaikutus |
|
Yhteensä 58 tuntia/ (2OP)
Vastaava järjestäjä ja koulutuksen kehittämisestä vastaa
Riihimäen seurakunnan kouluikäistentyö
KERHONOHJAAJAILTOJEN TEEMAT (sisältyvät koulutukseen)
SYKSY
Minä kerhonohjaajana: oma kerhonohjaajaidentiteetin löytäminen/vahvistaminen, omat vahvuudet/kehittämishaasteet, ohjaajuuden tukeminen
Vuorovaikutustaidot: tiimityötaidot, minä-viestintä, suhde kerholaisiin (+ kerholaisten vanhempiin), toisiin ohjaajiin ja työntekijöihin
Ohjaamistaidot: toiminnan ohjaaminen, lasten ikätason huomioiminen, ryhmän hallinta
Turvallinen kerho: fyysinen ja henkinen turvallisuus, kiva-kerho, kerhon säännöt/toimintaperiaatteet
KEVÄT
Ensiapu
Turvallinen kerho: vertaisjakaminen, kokemuksia ja tukea
Monenlaiset kerholaiset: Miten tukea/huomioida erilaisia kerholaisia?
Ohjaamistaidot: käytännön harjoittelu, erilaiset leikit
Seurakunta toimintaympäristönä: hartaus, arvopohja
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä