KO2-Koulutus (Kerhonohjaaja 2)

Koulutus antaa valmiuksia toimia alakouluikäisten kerhoryhmän ryhmänohjaajana. Koulutus syventää KO1 koulutuksessa opittuja kerhonohjaajataitoja esim. ryhmän hallinnasta, toiminnan turvallisuudesta, omista ohjaajataidoista.

Koulutuskokonaisuuden esitiedot

KO1- koulutus käytynä.

Koulutuksen kohderyhmä

KO2 koulutus on tarkoitettu KO1 koulutuksen käyneille nuorille.

Osaamistavoitteet

Koulutuksen myötä osallistuja tunnistaa omat vahvuutensa ja osaa hyödyntää niitä kerhonohjaajana. Osallistuja toimii roolissaan vastuullisesti ja luottamusta herättäen. Osallistuja osaa toimia kerhon erityistilanteissa ja huomioida kerholaisten moninaisuuden. Osallistuja osaa soveltaa ohjaamistaan monipuolisesti tilanteen mukaan ja osaa huomioida kerhon henkisen ja fyysisen turvallisuuden toteutumisen.

Koulutuksen sisältämät seurakunnan koulutusjärjestelmän moduulit

Moduulin nimi

Osaamisalue

IK6: Vastuullisuus ja Luottamus

 Itsensä kehittäminen

IK7: Palautteen antaminen, vastaanottaminen ja itsereflektointi

Itsensä kehittäminen

IK8: Seurakuntayhteyden vahvistaminen

Itsensä kehittäminen

RJ2: Ohjaustaitojen syventäminen

Minä ryhmänohjaajana

RJ4: Ongelmatilanteet ryhmässä

Minä ryhmänohjaajana

RJ5: Ryhmän turvallisuus

Minä Ryhmänohjaajana

RJ6: Ohjaajan erilaiset roolit

Minä Ryhmänohjaajana

J5: Tiimityö ja roolit

Johtaminen

IT5: Vuorovaikutus

 Isostaidot

IT6: Hartauden valmistaminen ja pitäminen

Isostaidot

IT8: Ensiapu

Isostaidot

 

IT12: Luovuus ja toiminnallisuus

Isostaidot

 

VV6: Erityiset kerholaiset, kohtaaminen yksilöllisesti ja
erilaisten tarpeiden huomioiminen

Vuorovaikutus

 

 Yhteensä 58 tuntia/ (2OP)

Vastaava järjestäjä ja koulutuksen kehittämisestä vastaa

Riihimäen seurakunnan kouluikäistentyö

 

KERHONOHJAAJAILTOJEN TEEMAT (sisältyvät koulutukseen)

SYKSY

Minä kerhonohjaajana: oma kerhonohjaajaidentiteetin löytäminen/vahvistaminen, omat vahvuudet/kehittämishaasteet, ohjaajuuden tukeminen

Vuorovaikutustaidot: tiimityötaidot, minä-viestintä, suhde kerholaisiin (+ kerholaisten vanhempiin), toisiin ohjaajiin ja työntekijöihin

Ohjaamistaidot: toiminnan ohjaaminen, lasten ikätason huomioiminen, ryhmän hallinta

Turvallinen kerho: fyysinen ja henkinen turvallisuus, kiva-kerho, kerhon säännöt/toimintaperiaatteet              

KEVÄT

Ensiapu

Turvallinen kerho: vertaisjakaminen, kokemuksia ja tukea

Monenlaiset kerholaiset: Miten tukea/huomioida erilaisia kerholaisia?

Ohjaamistaidot: käytännön harjoittelu, erilaiset leikit

Seurakunta toimintaympäristönä: hartaus, arvopohja