Kirkon keskusteluapu on sinua varten, joka kaipaat kuuntelijaa

Päivystäjämme ovat kirkon vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia sekä työntekijöitä.

Vapaaehtoisia tarvitaan!

Palvelevassa puhelimessa käydään vuosittain yli 50 000 ja Palvelevassa chatissa yli 5 000 keskustelua.
Yhteydenottajien määrä on kaksinkertainen.
- Päivystäjän tehtävässä tärkeintä on kyky empaattiseen kohtaamiseen ja rinnalla kulkemiseen.
Koulutuksilla ja yhteisillä keskusteluilla löydämme itsestämme omannäköisen auttajan, kertoo
Kirkon keskusteluavun koordinaattori Minna Kotajärvi.

Kiinnostuitko? - Uusien päivystäjien kurssi alkaa 22.4.2024 ja viimeinen ilmoittautumispäivä on 12.4.
Katso tästä lisätietoja:
Palvelevan puhelimen päivystäjäksi - Järvenpään seurakunta (jarvenpaanseurakunta.fi)

Minna Kotajärvi koordinoi Järvenpään, Nurmijärven, Hyvinkään, Mäntsälän,
Riihimäen, Hausjärven ja Lopen seurakunnan Palvelevan puhelimen toimintaa.

Tarkempia tietoja tehtävästä saat ottamalla yhteyttä:
minna.kotajarvi@evl.fi tai soittamalla p 040 7293 807.

Sinustako päivystäjä Kirkon keskusteluavun

Palvelevaan puhelimeen tai Palvelevaan chatiin?

Vapaaehtoisena saat iloa auttamisesta. Kirkon keskusteluavun päivystäjä on lähimmäinen,
oka ottaa toisen vakavasti, kuuntelee ja koettaa ymmärtää yhteydenottajaa, olivatpa hänen kysymyksensä millaisia tahansa.

Tarjoamme merkityksellisen vapaaehtoistyön, koulutusta, työnohjausta ja taustatukea.
Saat mahdollisuuden tehdä jotain oikeasti tärkeää ja kehittyä ihmisenä. Olet myös mukana innostavassa yhteisössä.
- Vapaaehtoisena toimiminen on ollut palkitsevaa. Ajatusmaailmani on laajentunut enkä katso asioita enää vain
omien silmälasieni takaa. Se on auttanut minua kasvamaan ihmisenä.”, kuvailee yksi päivystäjä.
Toinen taas toteaa seuraavaa:
- Tehtävä on myös vaativa, on ymmärrettävä oma rooli ja hyväksyttävä ihmisten ja elämän kirjo.
On tärkeintä olla vierellä kulkija juuri tässä ja nyt sen yhden puhelun verran.

Koulutuksessa kehityt kuuntelijana

Päivystäjän tehtävään ei ole varsinaisia ammatillisia tai koulutuksellisia "pätevyysvaatimuksia", vaan koulutus- ja ammattitaustat voivat olla hyvinkin erilaisia. Päivystäjälle riittävät tavallisen ihmisen taidot ja halu kehittyä kuuntelijana. Oman elämän tulee olla tasapainossa.

Peruskoulutus perehdyttää tehtävässä toimimiseen ja ihmisen kohtaamiseen. Koulutus auttaa löytämään oman tavan toimia toisen ihmisen tukena. Koulutus on mahdollista suorittaa paikkakunnasta riippuen osittain kasvokkain ja osittain virtuaalisesti tai kokonaan virtuaalisesti.

Jokaisen koulutukseen hakevan kanssa käydään keskustelu vapaaehtoistyön sisällöistä ja oman elämäntilanteen sopivuudesta tulevaan tehtävään Päivystäjäksi hakeutuvat käyvät peruskoulutuksen, joka kestää noin 30 tuntia sekä harjoittelun ja haastattelun koulutusjakson jälkeen. Keskustelut ovat nimettömiä sekä asiakkaan että päivystäjän osalta. Tehtävästä ei makseta palkkiota.

Kirkon keskusteluapu

Palvelevan puhelimen numero on kaikkialla Suomessa 0400 22 11 80. Suuntanumeroa ei tarvita.
Palveleva puhelin on avoinna joka päivä. Suomenkielinen päivystys on koko maassa päivittäin klo 18-24.

Ruotsinkielinen päivystys - Kyrkans samtalstjänst päivystää joka ilta klo 20-23 numerossa 0400 22 11 90

Palveleva netti toimii osoitteessa evl.fi/palvelevanettiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Palvelevaan nettiin voi lähettää viestin milloin tahansa.
Viesteihin vastataan viiden päivän kuluessa. Soitto Palvelevaan puhelimeen maksaa lankapuhelimesta paikallispuhelumaksun verran.

Palvelevan puhelimen kaikki palvelut: puhelinpalvelu, chat, palveleva netti, palveleva kirje sekä keskusteluavun palvelut nuorille ja koululaisille löytyvät osoitteesta kirkonkeskusteluapua.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja nuorille ja koululaisille kirkonkeskusteluapua.fi/nuorille/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin